onsdag 18 december 2013

"The Hobbit: The Desolation of Smaug" (2013)

Hobbit-filmerna är för de redan frälsta. Det krävs lixom inte så mycket för att jag ska älska det. Det räcker med att jag får vara i den världen. Men har man inte varit så förtjust i den första Hobbit eller i Sagan om ringen filmerna så lär man nog inte jubla över denna heller, fast det hade man kanske inte heller väntat sig då. Andra filmen innehåller mer action än den första men det blev inte så utdragna scener som jag var orolig för (som till exempel den i gruvorna i första filmen som aldrig tog slut). Det är också kul med lite humor i actionscenerna, vissa är nästan mer som konstnummer. Men det känns ändå realistiskt, om man nu kan använda det ordet i en fantasy story. Man kanske inte går så djupt in i karaktärerna men samtidigt känns det ändå som man verkligen börjat lära känna dem nu. Och jag gillar att det är en hel del Alver med då de verkligen är Tolkienvärlden för mig. Mest imponerande är nog ändå draken Smaug. Vilka specialeffekter! Ett litet minus dock för att det ibland används specialeffekter i onödan, till exempel en animerad häst när den mycket väl kunde varit en riktig. Det nya formatet med 48 bilder per sekund istället för 24 kändes lite ovant i början (man förväntade sig nästan att kunna gå mellan personerna man såg på duken) men jag tyckte man vande sig rätt snabbt. På det stora hela en underbar resa i Middle Earth.
Betyg: 4+

1 kommentar:

  1. Bara filmen börjar med den underbara musiken så är man ju fast :) Jag tycker den var helt klart bra. Men Hobbit-filmerna kommer aldrig upp i Sagan Om Ringen trilogins klass. Där blir man mer gripen av de stackars hobernas alla mödor. Här är ju Bilbo mer på hela tiden. Tycker dock det var lite långt med draken i grottan, kanske inte lika lång som vättescenerna i förra filmen, men nästan. Snopet slut dock, tur det bara är ett halvår till fortsättningen. Konstigt också med att Legolas kändes så mycket större och välbyggd iställer för liten och smidig i SoR som ju ska komma efter. En av mina favoriter i SoR. Håller också med om humorn, som tex när dvärgen i tunnan rullade över en himla massa orcher.

    Undrar dock om den där hästen du skrev om för det såg inte jag. Tänkte inget på det med antal bilder per sekund, fast när jag läser om det nu, vet jag att jag läst om det tidigare.

    SvaraRadera