onsdag 26 juni 2013

"Star Trek Into Darkness" (2013)

Min stora slutsats efter att ha sett ”Star Trek Into Darkness” är att alla filmer borde ha en brittisk skurk. Ja, alla filmer där övriga talar amerikansk engelska förstås. Benedict Cumberbatch är magnifik som skurken Khan. Han har sån jävla pondus att man nästan blir rädd bara han tittar på en. Och när han talar sitter man som förtrollad (även om artikulationen är på gränsen till överdriven ibland). Det är också hans slagsmål som är de klart bästa fightingscenerna. Filmens stora minus är att inte Khan får större plats. Jag hade också förväntat mig att den skulle vara något mörkare. Med tanke på att den inte är mörkare än den vad den är, hade gärna humorn fått ta lite större plats. Då och då gnistrar det till, främst när Scotty (Simon Pegg) är inblandad. Det sker också en hel del roliga dialoger mellan Kirk (Chris Pine) och Spock (Zachary Quinto). By the way; shit vad han och original Spock är lika! Miljöerna och specialeffekterna är fantastiska, allt känns oerhört verklighetstroget. Det gör kanske inte alla av karaktärernas handlingar då det ibland går lite för bra/lätt för dem att klara vissa problem. Överlag en bra film som växer ju mer jag tänker tillbaka på den. Betyget har gått upp ett snäpp än vad jag tänkte ge den precis efter jag sett den.
Betyg: 4-


Benedict Cumberbatch som Khan
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar